Hopp over navigasjon

Interessante tanker fra den mobilmastsabotasjedømte Jonatan, som forøvrig prater på 44:an i Stockholm (Medborgarplatsen) fredag kl 17-19.

Jag tänkte inviga min väldigt onaturliga blogg med att skriva några tankar kring våld och min syn på det, hoppas att någon kan snappa upp något intressant och ge lite respons. Jag är dock väldigt trött och kommer att komplettera senare.

Ur mitt perspektiv är våld inte så enkelt som det verkar vara för vissa. Det är inte bara ett slag på käften eller en spark i dörren, det är inte bara ett sätt att bibehålla en förtryckande samhällsordning eller att göra revolt.

Våld är på samma gång ett beteende som det är ett verktyg. Som ett beteende ser jag det legitimt att nyttja våld. Varför? Som ett beteende är våld ett sätt att med sitt liv satt på spel, försvara det man anser vara värt att dö för. Jag tänker på jägar-samlar-människan, den klassiskt primitivistiska referensen, våld var ett beteende som användes i situationer där antingen människan eller något som behövdes för överlevnad var hotat. Ett naturligt beteende på samma sätt som jakt efter/uppsamlande av föda är naturligt, förutsatt att jägaren och bytet lever i sina naturliga habitat och i sina naturliga tillstånd(dvs inte civiliserad jakt).

Som verktyg började våldet användas när människan civiliserades, blev en kulturell varelse och domesticerade sin omvärld. Våldet blev ett sätt att tvinga ner en annan individs vilja till sin egna fördel och det gäller inte bara människor utan våldet användes/används systematiskt på allt levande.

Med våld fick den förste bonden någon annan att utföra hans sysslor, med våld fick bonden oxar att arbeta för att den jord bonden besudlat skulle växa. Växa till bondens fördel och för att dennes avkomma skulle kunna avla oxarna/slavarna till att bli än mer förtryckta, fogliga och arbetsföra.

plog

Våldet idag har en annan mer komplex karaktär, det legitimeras samtidigt som det fördöms av samma person. När en ung man från låt säga en kåkstad i Rio slår ner en välbärgad kvinna som nyss inhandlat basvaror för en dags överlaevnad, blir han behandlad som en människa då? Givetvis inte, han slås sönder och samman av poliser, sätts i trånga celler och blir fördömd av de mest öppensinnade kärleksfulla människor. Om vi ser till en händelse tagen från G8mötet i Evian, två aktivister hade bundet fast sig vid en bro i en protestaktion. En polis skär av repet de är uppbundna i och den ene aktivisten fångas upp av sina kamrater, den andre faller och bryter ryggen. Efter en lång rättsprocess går polisen fri och aktivisten går knappast utan rullar tomhänt ut ur rättssalen. Polisens handling ansågs vara berättigad och legitim.

politivold

Jag ser det spontana instinktiva våldet som mer legitimt då det är något som vi alla bär inom oss, som ett naturligt beteende. Att vara kompromisslös pascifist är också att förneka sitt ursprung. Jag sitter framför min dator och plötsligt känner en stark huvudvärk och en irritationskänsla obeskrivlig med meningslösa ord, datorn är källan till irritationen. Vad gör jag? Jo, jag slår sönder den, jag sparkar på den eller kastar ut den genom fönstret. Detta är ju inte speciellt civiliserat. Detta är ett steg närmare vårt usprung och ett uttryck för den inneboende ilskan som finns hos många, inte för någon tonårsångest, inte för någon medelålderskris eller vad du vill, utan för vår avsaknad till vårt ursprung, det ociviliserade.

När staten(politiker, institutioner, myndigheter) använder sitt våld, polisen, gör de det systematiskt och hänsynslöst. De använder det civiliserade våldet mot det naturliga våldet. En människa vars liv går ut på att inte svälta ihjäl blir offer för den brutalitet vi så stolt finansierar med skattepengar. Den unge mannen från Rio utgör ensam inte ett hot mot någon som helst institution, någonstans i världen. Likväl hade han blivit, med viss geografisk skillnad i grovhet, misshandlad och behandlad som något som inte fanns innan människan blev civliserad, något som inte kan beskrivas med ord, vartän i den civiliserade världen han befunnit sig.

Jag kommer att med våld försöka återuppväcka det vilda och mänskliga i mig och i min omgivning. Jag kommer inte att med våld tvinga någon att tycka eller tänka som jag, men jag kommer å andra sidan inte dra mig för att försvara mig mot någon som vill göra det med mig. Grå död materia, abstrakta företeelsers konkreta materia, statens(civlisationens) väktare, auktoriteter och teknologi. Alla är de mål för min mänskliga vrede och ett hinder för min och alla människors absoluta autonomi.

Och de ska krossas!

One Trackback/Pingback

  1. […] Sivilisert og naturlig vold […]

Legg igjen en kommentar