Hopp over navigasjon

Censorship stinks!

Nok et år gått siden 9/11, og nok en dag sjokkeres norske lyttere av radionyhetene. Denne gangen var det riktignok ikke misbilligelse av amerikanernes uovertrufne frihet som fikk oss til å sette kaffen i vrangstrupen, men en løst tilknyttet vikar i NRK Østlandssendingen som erklærte følgende på en såkalt nyhetsflate:

«Godmorgen, jeg heter Pia Beathe Pedersen. Det jeg gjør nå er skikkelig skummelt. Jeg er ulydig, og jeg kan risikere å få skikkelig kjeft. Men jeg ser ingen annen utvei. Dette er først og fremst en melding til Hans Tore Bjerkaas, den øverste sjefen min, en fyr som jeg opplever som kul. Jeg stoler på ham, og jeg opplever ham som en mann med integritet. Hans Tore, du må hjelpe! Dine ansatte har det ikke bra. I hvert fall ikke her i Østlandssendingen. Jeg har skrevet hva jeg mener om Østlandssendingen og NRK, og det har jeg nettopp publisert på våre nettsider. Jeg har tenkt i noen dager på hvordan jeg burde gjøre dette. Jeg vurderte å sende en mail til Bjerkaas og eventuelt styreleder i NRK. Jeg begynte egentlig å skrive en kronikk til Aftenposten, og så tenkte jeg, for å være sikker på at det ble publisert, at det beste var å opprette en egen blogg. Så oppdaget jeg at jeg var satt opp på nyhetsvakt idag. I etpar dager har jeg gått og vurdert dette frem og tilbake. Jeg har kommet frem til at det aller redeligste og tydeligste er å gjøre det på den måten jeg gjør det nå. Jeg spurte ett menneske jeg stoler fullt og fast på om jeg burde gjøre det på den måten. Han sa nei. Jeg gjør dette på eget initiativ, og på eget ansvar. Jeg gjør rett og slett bare det beste jeg klarer. Jeg er så lei av å være sint og fortvilt, jeg orker ikke å ha vondt i magen lenger, jeg har lyst å begynne å spise ordentlig, og jeg har lyst til å kunne puste igjen. Jeg oppdaget at det aller viktigste i livet mitt er meg. Og jeg har skjønt at jeg ikke lenger kan forvente at andre skal passe på meg. Det må jeg gjøre selv. Derfor bestemte jeg meg for å lukke øynene, holde for nesen og hoppe. Jeg har ikke lenger noe å tape. Jeg håper NRK tar imot dette, jeg håper det kommer gode ting ut av det jeg gjør nå. Dette ble altså ingen nyhetssending for Oslo og Akershus, men jeg kan melde om at det ikke har skjedd noe veldig viktig. Jeg sier nå opp og går min vei. Takk for meg, og hade.»

Et slags norsk jihad, altså, utført som følge av desperasjon og sosialdemokratisk frustrasjon, helt sikkert over lang tid, om enn ikke helt sammenlignbart med det som skjedde i USA for på dagen ni år siden, noe som garantert må ha streifet Pedersens sinn da hun planla å bruke nyhetsvakten på denne ladede datoen til å lufte sin misnøye med tingenes tilstand i NRK-systemet.

Fagforeningen på Marienlyst, NRKJ, påpeker tørt at Vær Varsom-plakaten og redaktørplakaten ikke ble fulgt da Pedersen sa opp jobben i en nyhetssending. NRKJ måtte da også tåle den hardeste kritikken i den slettede teksten på Østlandssendingens websider: «Journalistlaget vet hva som skjer i NRK. At de holder kjeft, og lar dette få lov til å fortsette, i år etter år, er det sykeste av alt.»

At de har latt det få fortsette i år etter år bevitnes blant annet av Kristopher Schau i dette intervjuet i Ballade etter stengningen av lytterfavoritten «Et Norge i krig».

Hvordan forklarer man egentlig barn at bruk-og-kast ikke er greit når det gjelder melkekartonger, men helt i orden med menneskene i barne-TV?

For oss voksne kan det være et problem at alle er redde for jobbene sine i NRK. Det gir mer usikre journalister som i økende grad svelger alt som kommer ovenfra, som tar færre sjanser og foreslår mindre dristige vinklinger på redaksjonsmøtene. Vi får en fattigere offentlighet når heller ikke NRK gir oss det beste de kunne ha laget for lisensmilliardene.

NRK er likevel nyhetsledende i Norge. Det betyr at vinklinger som ikke først dukker opp i NRKs nyhetssendinger, sjelden dukker opp andre steder. Lørdag den 11. september fulgte jeg for eksempel Dagsrevyen i tillegg til å lese 2-300 sider avis, nemlig Aftenposten, DN og Klassekampen. Det var sørgelig lesning.

Ni år etter 9/11 sitter nemlig løgnene løsere enn noensinne. De norske garantistene for den balanserte offentligheten fremstår rett og slett som langt mer desperate enn Pia Pedersen på Østlandssendingen, når de om 11. september den 11. september lydig følger NATO-manus og fokuserer all dekning på A) mannen som IKKE skulle brenne koranen, og B) planene for en ny moské på Manhattan etter at det muslimske bønnerommet i 17. etasje i World Trade Center ble sprengt den 11. september 2001.

Det er som amerikaneren Gore Vidal sa det: Våre medier blir etslags Pravda fra Sovjet-tiden, der sannheten må graves frem fra det usagte og leses mellom linjene. Sensuren er tilnærmet total. For ikke å si totalitær. Når alle vestlige medier hopper på de samme ferdigsnekrede distraksjonene fra Amerika, de halvfabrikerte løgnene USA har planlagt for denne årsdagen for å fylle de nødvendige minuttene og millimetrene i radio, TV og aviser, slik at de slipper å slippe til opposisjonen, da vet vi med sikkerhet at disse mediene må erstattes av noe bedre. Noe langt mer demokratisk.

I min naive enfoldighet og milde bakrus labbet jeg altså ned og kjøpte Klassekampen, midt på blanke lørdagen den 11. september, for å se om de kanskje hadde forberedt noe greier om 11. september, noe som i det minste erkjente at en opposisjon eksisterte. Men neida, vettu. Det eksisterer ingen opposisjon ifølge KK. Moskva tillater ikke, unnskyld, Washington tillater ikke noe utidig fokus på opposisjonen mot terrorkrigen. Her skal alle holde seg på matta.

Og Peter M. Johansen var nærmest overlykkelig over å selv kunne fylle det minimum av stoff avisen syntes den burde ha om 11. september, på niårsdagen, med meningsløst og nærmest bare oversatt pjatt han hadde fått fra nordamerikanernes PR-kontorer, om denne pastoren med Monty Python-navnet som syntes kristendommen var en fetere religion enn islam.

What else is new?

Åjo, det var sant: 10.000 mennesker tok del i «Freiheit statt Angst»-demonstrasjonen i Berlin 11. september.

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.