Skip navigation

Det burde vært straffbart, men la oss for enkelhets skyld kalle det politikk og journalistikk.

I stedet for å gjøre noe med de norsk klimagassutslippene – altså noe for å få dem ned, ikke opp – velger vår statsminister å bygge flere gasskraftverk uten rensing, og han er frekk nok til å kalle dette en «månelanding» for klimaet. Jeg har ikke ord, bare magesaft som vil opp og ut.

Og i stedet for å bygge lyntogtrasé over Haukeli – som vil gi en reisetid Oslo-Bergen på 2½ time og seriøst sabotere flytrafikken mellom våre to største byer – velger vår statsminister å trenere hele saken ved å sette ned et saktearbeidende utvalg, som skal «vurdere» om vi trenger lyntog i Norge!

Det saktearbeidende utvalget skal vurdere lyntog i egne traseer som ett av fire alternativer, så mesteparten av tiden og ressursene deres vil gå til å drodle rundt status quo (videreføring av dagens «jernbanepolitikk»), utbygging «også utenfor Østlandet» og lyntog på eksisterende banenett. Og de skal selvsagt holde på med denne meningsløse treneringen helt frem til 1. februar 2012, hvorpå de skal bruke over et år på å vurdere om noe av dette skal skrives inn i den nasjonale transportplanen i 2013. Stortinget vedtok nemlig våren 2009 at lyntog skulle utredes… Om ikke akkurat øyeblikkelig, så i det minste i tidens fylde.

Det burde vært klimafengsel – eksempelvis på Jan Mayen – for vår statsminister for lenge siden, og ikke minst for dette enorme sviket. Der burde han få selskap av Norges godt over 10.000 journalister:

Blant alle artiklene som er skrevet om den nye lyntogtreneringen, blant annet av Mari Rollag Evensen, Bjarne Bringeland, Ingvild Sættem Beltesbrekke, Even Nielsen, Lars Martin Gimse, Truls Tunmo, Anders Engen Sanden, Njål Svingheim, Olav Johannes Bøthun, Julie Ørum og Mona Strande, er det kun én som (nesten) nevner Haukeli og lyntogutredningen Deutsche Bahn allerede har laget for Norsk Bane. Det er som om denne utredningen ikke eksisterer, og som om internasjonale lyntogeksperter ikke allerede har gjort mye av det arbeidet som trengs for å fatte en viktig klimabeslutning NÅ.

PS: Hvis du er glad i ting som går supersakte, kan du søke jobb i Jernbaneverket her.

5 Comments

  1. Lyntog burde slevsagt ha vært fullt operativt for minst fem år siden. Hvis man hadde hatt en regjering og et styresett som var elementært visjonært og ekte ville man hatt det, sammen med en mengde andre livsnødvendige ting som treneres og legges i støvete skrivebordskuffer.

  2. Haukelibanen er et luftslott. Bygg gjerne lyntog på egen trase slik Westermann anbefaler, men til Bergen er det bare ett alternativ til dagens linje: Gjennom Numedal til Geilo (og videre over Finse parallelt med dagens linje), deretter kan Hallingdal være forbeholdt lokal- og godstog.

  3. PS: For Trondheims del gjelder det samme, her kan man midlertidig legge ned Rørosbanen mens man bygger lyntog gjennom Østerdalen og over Kvikne til Berkåk.

    • Vidd
    • Posted 21. februar 2010 at 23.06
    • Permalink

    Konrad, et lyntog kan ikke gå over Finse, fordi det rett og slett bremser opp hastigheten i for stor grad. Lyntog må gå i tunnel under høyfjellsområdene, slik utenlandske eksperter fra Deutsche Bahn har foreslått, og alle problemer med snø, vilt og folk i banen ryddes slik lett av veien.

    Jeg skjønner ikke hva du baserer ditt Numedal/Finse-forslag på? Hastighet kan det i alle fall ikke være!

  4. Numedal-Finse er den korteste traseen som også inkluderer Drammen (trase som inkl Asker-Drammen vil ha langt større passasjergrunnlag enn Sandvika-Hønefoss). I Numedal kan man bygge helt ny trase uten å forstyrre eksisterende togtrafikk. Det er jo ellers overhode ikke problem å bygge flere tunneler over Finse og gjennom Raundalen. Som kjent snør det ikke inne i tunneler.


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s