Skip navigation

Dagsrevyen – hva er det egentlig?

Bryn, Dagsrevyen

Det er jo i hovedsak en nedarvet greie, et nedarvet konsept som sikkert i sin tid fikk navn etter Ukerevyen eller Filmavisen på kino, du vet disse halv-propagandistiske filminnslagene der fortelleren snakker så fort og femtitallsoptimistisk at du får lyst til å løpe ut og bli med på dugnad med det samme. («Disse glade guttene lot ikke regnværet være noen hindring!»)

Nyhetssendingen skulle være en kjapp «revy» over dagens hendelser. Tittelen henviste til Ukerevyen (Filmavisen) på kinoene.

Sannheten er vel fortsatt at vi ikke helt vet hva den er, selv om vi har sett tusenvis av episoder, men i dagens egenreklame heter det i alle fall at den er «Norges viktigste nyhetssending».

I disse dager – fra mandag 4. januar 2010 – utvides Dagsrevyen til 45 minutter – andre kan sikkert fylle inn kunnskapen jeg ikke besitter, om hvor lenge det er siden sendingen var så lang.

Konseptet er vel videre at Dagsrevyen bringer «de viktigste saker fra inn- og utland», og her er vi elegant over i illusjonen om Dagsrevyen. For i stor grad dreier jo dette seg om en form for svartmaling gjennom øyeblikksreportasjer om alt av ulykker, kriminalitet og drap – påfallende ofte av en type vi ikke kan lære noe som helst av, eller gjøre noe med. Det siste tiåret er den også blitt en kanal for spredning av frykt, spesifikt terrorfrykt, frykt for at muslimer skal sprenge flyet ditt eller T-banetoget ditt. Noen vil hevde den er terroristenes viktigste verktøy, i og med at «terrorisme» jo er spredning av frykt i befolkningen med det formål å påvirke samfunnet i en eller annen retning.

Kulturnyhetene dreier seg oftere enn ikke om såkalte kjendiser, et konsept Georg Johannesen nektet å forholde seg til, og som han tilskrev «østlendingene», da det ikke var noen i Bergen som snakket om «kjendiser», i alle fall ikke som begrep. Og i litt for stor grad drar Dagsrevyen på kulturbegivenheter eller lanseringer for grupper og kunstnere som overhode ikke trenger revyens økte oppmerksomhet, siden de allerede er bestselgere og mann-av-huse-fenomener, mens andre går for lut og kaldt vann.

Så kommer de såkalte «analysene», der Takvam eller andre «analytikere» skal gi ulike politikere terningkast etter en tale, debatt eller begivenhet, eller forklare det norske folk hvor redde vi skal være for terrorisme nå, etter de siste hendelsene, og hvor raskt al-Qaida rekrutterer selv i din egen bakgård.

Men fortsatt har Dagsrevyen altså en slik autoritet og et slikt grep om folk at de villig vekk tar en NRK-betalt taxi til studio på Marienlyst for å si sine 8-9 ord, som ekspert eller hva det nå er, i et hurtigintervju uten hverken dybde eller mening før programleder «må» haste videre til andre saker.

Ingenting av dette ser ut til å ha endret seg fra 09 til 10, men andre kan kanskje vise til ting som rent faktisk HAR endret seg?

Det er godt at Dagsrevyen er blitt lengre – det verden trenger mest av alt nå er mer dybde og forståelse, ikke kjapp-kjappe nyheter om ting ingen likevel kan påvirke eller gjøre noe med, eller fordomsfulle snapshots av sammenhenger som nesten alltid viser seg å være nokså annerledes enn det man får inntrykk av i det heseblesende tempoet sakene presenteres i.

Jeg har tidligere skrevet om et veivalg Dagsrevyen var i ferd med å ta – men likevel endte opp med å avvise og forkaste. Et veivalg der revyen i langt større grad skulle bli flermedial og bidra til dybde og økt forståelse, gjennom å researche frem stoff som seerne kunne gå videre inn i på nett etter sending. Her ble det sagt at de ideelle organisasjonene ville få en renessanse med økt fokus og flere medlemmer.

Mine besteforeldre valgte til min store forferdelse å se Jeopardy på TV2 da det var dagsrevytid i de siste leveårene før de for alvor begynte å bli skrale. Jeg kunne ikke forstå det da, men jeg kan det nå. For man lærer ikke nødvendigvis noe av Dagsrevyen lenger, man blir bare mer trist og fordomsfull.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s