Skip navigation

Knappe tre dager inn i det nye året og den sakte men sikkert eskalerende institusjonelle norske hverdagsrasismen er tilbake i gjenge igjen.

Jeg skammer meg – nok en gang – over å være norsk.

AMK til politiet mens Tulum dør: Det er en svært svært hissig et eller annet. Pakistaner eller noe sånt. Masse skrik. Det er en syk syk mor der. Vi har ikke lyst til å gå inn dit nå. […] Har dere trukket dere ut derfra? Sannsynligvis er dette bare en bagatell.

Hvor mange av dem som jobber på ambulansesentralen AMK har fortid fra Vigrid og/eller Boot Boys?

TV2, TV22, TV23, TV24 (lydlogg som tekst), TV25 (lydlogger), TV26, VG, VG2, Google Nyheter.

Da er lydloggene sluppet fri, og joda, operatørene hos AMK var uproffe på en typisk rasistisk måte da de ikke kunne ta ned adressen kjapt og klargjøre om de sendte en bil eller ikke. Ambulansefolkene var uproffe på en typisk rasistisk måte da de stanset ambulansen underveis til Tulum og tilkalte politiforsterkninger(!) fordi de så noen andre mørkhudede i en bil i samme gate. Og politifolkene var sist, men ikke minst uproffe på en typisk rasistisk måte da de rett og slett lempa svigersønn og datter i snøfonna og satte på dem håndjern fordi de var bekymret for om ambulansen kunne komme frem tidsnok til å redde livet til Døndu Tulum. Men den endelige dommen om hvorvidt dette er rasisme eller ikke er outsourca til Canada, der en dude skal konkludere innen sommeren basert på oversettelser av de to lydloggene. Blame Canada!

21 Comments

  1. Jeg elsker selverklærte antirasister som er overbevist om at jødene (unnskyld, «Zionistene») er i ferd med å ta over verden.

  2. Jeg tror vi trenger Vigrid, de viser jo oss hvordan vi ikke skal oppføre oss.

    • hahahaha-derfor er det slik.
    • Posted 5. januar 2010 at 22.11
    • Permalink

    Hvis du er flau over og være nordmann ,så står du vel fritt til og flytte til pakistan??Hvorfor gjør du ikke det istedenfor og klage og være flau.

    • Vidd
    • Posted 5. januar 2010 at 22.43
    • Permalink

    Petter, jeg dropper å flytte til Pakistan bl.a fordi jeg ikke behersker språket der, noe jeg gjør her. Du burde forresten se litt nærmere på og/å-reglene, siden vi skiller mellom infinitivsmerket og konjunksjonen på norsk.

    • Vidd
    • Posted 5. januar 2010 at 22.45
    • Permalink

    Rkirk / Sivert: I så fall kan du umulig elske meg, uansett hvor elskelig jeg er, i og med at jeg neppe er overbevist om at jødene er i ferd med å overta verden. Så kan vi få ut av deg hvem det egentlig er du elsker, samt hvorfor du følte for å erklære din kjærlighet nettopp på min blogg?

    • fef
    • Posted 6. januar 2010 at 0.11
    • Permalink

    Jeg skjønner ikke hvorfor du lenker innlegget ditt til en video hvor pårørende reagerer på en tragedie med å drapstrue helsearbeidere.

    • Vidd
    • Posted 6. januar 2010 at 0.19
    • Permalink

    Drapsanmelde, ikke drapstrue. There’s a difference.

    • jente
    • Posted 6. januar 2010 at 2.18
    • Permalink

    du er ikke litt vell tidlig ute og dømmer selv her? Hverdagsrasisme sier du,for meg virker det forløpig som et eneste stort rot. Jeg velger å ikke dømme noen av partene,da man bør vite bedre enn å tro på alt som står i media..tiden vil vise hva som har skjedd, uansett er det tragisk at en så ung kvinne dør der nødvendig hjelp muligens hadde reddet livet hennes.
    Jeg driter godt i alt som blir sagtom Vigrid,men vil bare si dette:Ingen trenger en slik organisasjon, som bevist og systematisk sprer løgn og vrangforestilling. Latterlige mennesker med latterlige meninger

  3. Vidd: du har helt rett. Etter å igjen ha lest innlegget du lenker til i posten over (https://viddal.wordpress.com/2009/12/10/oslo-zionist-war-criminal-obama-has-landed) skjønner jeg at du selvfølgelig ikke tror at «zionistene» er i ferd med å ta over, men at de alt har gjort det (et synspunkt du forøvrig deler med Vigrid). Jeg beklager misforståelsen på det dypeste.

    • Vidd
    • Posted 6. januar 2010 at 16.09
    • Permalink

    Helt greit, Rkirk, men du tar feil. Hvis jeg får lov å bli litt konkret? Jeg tror ikke du behøver å sette zionist i gåseøyne når det gjelder en kar som Obama. Han er zionist, politikken hans er zionistisk og hans rådgivere er zionister. Vanligvis pleier mine motdebattanter å sette zionist i hermetegn for å antyde at jeg egentlig er en rasist og jødehater som mener jøde hver gang jeg sier zionist. Det er selvfølgelig ikke tilfelle. Zionismen er en hatefull supremacy-ideologi på linje med den tyske nasjonalsosialismen som vi alle kjenner til kjedsommelighet. Alle med sans for denne ufyselige politiske ideologien kan bli zionister, ganske uavhengig av etnisk og religiøs tilhørighet.

    Jeg tør forøvrig ikke påstå at Jagland – som ga Obama prisen – er zionist. Det har jeg rett og slett ingen holdepunkter for å gjøre. En rekke andre årsaker for utdelingen kan tenkes, fra vårt NATO-medlemskap til hans antipati for Bush og mer private oppmerksomhetssugne grunner.

    Men at Israel aldri blir invadert av EU/USA når de holder på som verst i sine naboland, mener jeg må kunne tilskrives en forholdsvis utbredt zionisme på begge sider av Atlanteren. Se bare på alt bråket som oppstår bare når Stavanger eller Trondheim diskuterer kommunal eller akademisk boikott av landet!

    • Robin
    • Posted 7. januar 2010 at 0.54
    • Permalink

    Etter det jeg har sett av loggen til AMK så har jeg vanskelig å forstå at en operatør kan begynne å kverulere med en person som klart sier ifra at det er en person som holder på å dø.

    Dette så veldig veldig dårlig ut.

    Du kan si hva du vil og jeg er helt sikker på at det denne gangen blir undersøkt om dette var rasisme eller ikke men at AMK blir frikjent på samme måte som med Ali Farrah saken.
    Jeg er ikke i tvil om at den saken var rasisme. Enten bevisst eller ubevisst. Tror særlig offentlig ansatte mener de kan ta seg flere friheter når det gjelder utlendinger.
    Som i hele verden så er det mye rasisme i det norske samfunnet. Ikke at det gjør det noe bedre.

    • ole lukkøye
    • Posted 7. januar 2010 at 1.28
    • Permalink

    har ingenting med rasisme å gjøre. at man evt gjør en feil på jobben er så, men dette er nok ikke rasisme. og jeg bare lurer på hvordan du kan dra en konklusjon på at mange som jobber på amk er fra vigrid og/eller boot boys etter en kommentar?
    så det å si pakistaner er rasistisk? hva med å si svensker da? blir rasistisk dette å da..
    blir for dumt

    • Vidd
    • Posted 7. januar 2010 at 1.35
    • Permalink

    Det er ikke ordene så mye som det å la folk dø fordi de er asiatiske som er rasistisk her, sammen med det å hoppe på slektningene til den døde og trykke dem ned i snøen med håndjern midt oppi dødsfallet og dette sjokkartede møtet med den norske strukturelle rasismen.

    • euqid
    • Posted 13. januar 2010 at 9.42
    • Permalink

    Helt klart at rasismen syder og koker under overflaten. Denne AMK-operatøren prioriterte sin egen versjon av norskopplæring foran livredning…Jeg kjente det knøt seg i meg når jeg leste loggen og kjente fortvilelsen til de pårørende som ringer inn. Til og med til han som er sykepleier begynner AMK-operatøren å forelese om hvordan han bør oppføre seg. Det er altså ikke lengre lov å være i affekt i samfunnet. Ikke engang når familiemedlemmer dør fordi en AMK-operatør velger å være vanskelig? Jeg er så glad jeg er hvit og snakker perfekt norsk…Men det fritar meg ikke for ansvar overfor slikt…Jeg godtar ikke uretten selv om den ikke rammer meg selv…Denne operatøren bør aldri igjen få jobbe i offentlig sektor…

    • Ole
    • Posted 13. januar 2010 at 10.00
    • Permalink

    Hva har Vigrid med denne saken?
    Hvis du har lest loggen, så er det mulig å se at Rasisme ikke akkurat har noe med denne saken å gjøre..
    Og hvorfor har det seg sånn at Rasisme bare går en vei?! -.-

    Om AMK saken;
    Når innringer ikke klarer å forholde seg ordentlig, selv om noen holder på å dø, så blir det ganske vanskelig å hjelpe…

    Hvor mange er det som risikerer sitt eget liv for å hjelpe noen villt fremmede?
    Det er enkelt forhåndsregler man må ha selv når det gjelder å rykke ut for å hjelpe folk.

    For å legge til en liten ting til,
    Hvis du er opptatt av Demokrati, hvorfor får ikke folk få lov til å ha sine egne meninger?
    Hvorfor skal ikke Nasjonalistiske personer og/eller organisasjoner få ha de meningene dem selv har?

    • Vidd
    • Posted 13. januar 2010 at 10.38
    • Permalink

    Nasjonalister, my ass.. NasjonalZionister, tenker jeg vi kaller dere.

    Ad Vigrid: Ene ambulansesjåføren i Ali Farah-saken var tidligere medlem av NaZi-gruppa Boot Boys.

    • Blekkpia
    • Posted 13. januar 2010 at 16.41
    • Permalink

    Du beskylder AMK for å være rasister, samtidig som du hyller disse halvkriminelle tyrkerne, fordi de drapstruer AMK ansatte og sutrer som noen små bleieunger i media. Herregud, har du luft mellom øra eller er du tyrker sjøl?

    Du burde skamme deg din jævla jødehater! RASIST!

    Og slutt å slette kommentarene mine, kjøtthue!

    • Vidd
    • Posted 13. januar 2010 at 17.47
    • Permalink

    Kutt ut! Kan du roe deg ned? Det heter ikke «jævla jødehater», det heter ikke det, Pia. Det heter israelkritiker.

    Tror du du får hjelp når du holder på sånn?

    • Blekkpia
    • Posted 13. januar 2010 at 18.11
    • Permalink

    Nei det tror jeg ikke. Men hvorfor i heiteste huttiheita tror du at AMK ansatte gidder å hjelpe innvandrere som bare slenger med leppa og kommer med trusler? Hæ? Hæ?

    Men de gjorde det allikevel, sendte ambulanse. Så dette rasismekortet ditt kan du bare putte tilbake i lomma di, sammen med alt det andre vrøvlet ditt.

    • Vidd
    • Posted 13. januar 2010 at 18.19
    • Permalink

    De hjalp ikke. De sendte ambulanser. De sendte tre ambulanser. Men ingen av dem kom frem. Dvs ikke før etter minst 25 minutter, og etter at politiet hadde lagt deler av familien i jern.

    Nyrasisme, sier mange, men hva skiller i såfall denne «nyrasismen» fra den gode, gamle rasismen?

    • Bjørn Vangen
    • Posted 13. januar 2010 at 22.32
    • Permalink

    Det som jeg synes er urovekkende i denne saken,er AMK`s håndtering av situasjonen.
    Jeg har hørt og lest lydloggen, og det som slår meg er at AMK ikke opptrer professjonelt etter mine begreper. Det går tydelig frem at AMK lar seg rive med av innringerens væremåte, og ikke noterer vitale opplysninger etterhvert som de kommer frem, men spør igjen om det samme.(Adr). At innringerens paniske og utagerende oppførsel skyldes hans etniske bakgrunn, er en ting som ikke vedrører denne saken. Det er helt andre instanser som burde hatt som oppgave å «oppdra» slike mennesker slik at de kan fungere i det norske samfunn på en måte som ikke inviterer til pliktforsømmelser av dette slaget. En professjonell operatør ville dessuten husket at også operatørens stemme kom med på loggen! Dersom AMK vurderer innringerens innspill som ærekrenkende og lovstridig, kan dette sikkert ordnes i ettertid.


One Trackback/Pingback

  1. By Bjelken i Jens Bjelkes gate « Vidd on 15 Jan 2010 at 2:32 am

    […] med AMK, AMK-kulturen, AMK-skandalen, rasisme, Tøyen, tortur, Tulum, Tulum-saken Ser vi ikke at dette er rasisme? Er det vondt for oss å erkjenne at Norge er en rasistisk […]

Legg igjen en kommentar

