Skip navigation

Vi er i en drøm der det etterhvert skal sykles, og det sykles selvsagt på Vestlandet, hvor det regner en hel del, og jeg sykler selvsagt først av de tre. Jeg roter meg inn i noe hage / oppkjørselsgreier, og før jeg vet ordet av det er jeg utpå et skråplan der glatt svaberg stuper ned i elv / fjord. Jeg blir nødt til å ta sykkelen på nakken og klatre opp til syklist nummer to.

Nerdete og irriterende som han er, stopper han bare opp og gliser, i regnet, mens han lirer av seg en Dilbert-aktig tørr vittighet: «Conceptual model designers didn’t want the inflatable inner tyre.»

Drømme-jeg stusser litt over dette – som tildels først må oversettes – eller i alle fall gjentas i drømmebevisstheten mange ganger. For å svare en så nebbete co-worker eller medsammensvoren som denne annensyklisten, må en jo prosessere det han sier, for å se om det henger på greip, om det er en vits og om den i så fall er på drømmejegets bekostning.

Problemet er at kommentaren kompilerer – så å si – den henger så absolutt på greip – og den er tørr, vittig og relevant til min situasjon i drømmen (man kan i alle fall se for seg at annensyklisten trodde jeg hadde punktert). Jeg sa problemet, for all denne grublingen over det annensyklisten sa – i drømmen – fikk trolig drømmeprosessoren til å gå varm, slik at jeg våknet, og satte meg opp for å skrive dette.

OK, jeg drakk kaffe før jeg la meg, men hvordan skal man ellers få så fascinerende drømmer? Det jeg lurer på nå, er rett og slett hvor denne tørrvittige kommentaren fra annensyklisten kom fra, ferdigpakket på engelsk og det hele.

Jeg har en merkelig følelse av at det hele gikk så fort at det vanskelig kunne ha vært den samme bevisstheten som både pønsket ut tørrvittigheten og prøvde å tolke den.

Any suggestions?

6 Comments

    • Ulf
    • Posted 13. august 2008 at 16.30
    • Permalink

    Kanskje hjernen finner på alle slags merkelige ting som individet har bruk for for å fungere mentalt på en skikkelig måte. Dette temaet som du snakker om her, tror eg at eg har sett bragt litt opp i en eller annen film eller tv-serie, eller flere, nemlig at det er merkelig kordan andre personer i ens drømmer på en måte virker som _andre_ mennesker — og det på en ganske troverdig måte. Altså, man må jo sjøl inneha en ganske grei oversikt over den andre, for å klare å ‘spille’ han i drømmen, overfor seg sjøl. Så har vi jo de som har schizofreni sånn som i den filmen A Beautiful Mind; k’or kommer de personlighetene fra som han hallusinerte? Men at hjernen har plass til ganske masse, tenker eg at hukommelsen er noe som tyder på. Man husker kanskje ikkje alt til enhver tid, men mange har vel blitt overrasket i en gitt stund av at de husker mykkje og mange detaljer fra langt tilbake.

    Viss ikkje de ufattelig mange minnene befinner seg oppi den merkelige tingen hjernen, kunne du ansett at hjernen er som en sånn ‘dum klient’, eller ‘tynn klient’, eller k’a det heter, som bare så og si logger seg på Akashaen, eller noe an’t slags hukommelseslager utenfor hjernen sjøl? Kanskje noe sånt som biblioteket i tegneserien Sandman? I alle fall var det bare sånn at eg tenkte litt på dette temaet som du snakker om her, for forestillingen at ting ‘inni’ hjernen, i tankene, kommer utenfra er ikkje kordan eg i utgangspunktet forestiller meg ting, og så kom eg på det med hukommelsen som eg syns var et godt argument for min tenkemåte. :-) Men, kanskje er der mer mellom hjernene… enn man tror. Hilsen Ulf

    • viddal
    • Posted 14. august 2008 at 2.33
    • Permalink

    Nå har jeg ikke akkurat lest mye Sandman, men er det dette som kalles Det universelle biblioteket?

  1. Vi må huske på at vi «leser» drømmen etter at vi har våkna. Da er det umulig for oss å skille mellom hva som egentlig er drømt og hva vi skaper i tenkeøyeblikket.

    Skulle det være slik at vi i tillegg får underbevisste signaler utenfra (tankeoverføring eller underbevissthetsoverføring, blir det en tredje faktor å regne med.

  2. Sykkelen hadde vært mye tyngre å bære hvis designerne hadde fått vilja si.

    Uttrykket er nerdens latterliggjøring av det estetiske, i form av at han bruker situasjonen til å illustrere ulempene ved et rent estetisk perspektiv.

    • viddal
    • Posted 21. august 2008 at 1.10
    • Permalink

    Mm, det er mye å ta tak i her. For det første er det endel mellomtilstander mellom sovende og våken, det er ikke helt svart-hvitt, og hvis man gjentar en melodi eller en setning hele veien gjennom disse stadiene kan man faktisk skrive ned en genial melodi eller setning på en ventende MacBook eller skriveblokk. Mitt behov for å slå opp på nettet og sjekke om det er noe som heter «inner tyre» (sykkelslange) i etterkant, mener jeg tyder på i alle fall unnfangelse (eller mottak) av setningen i drømme.

    Setningen i seg selv tenker jeg at kan si oss to ting. Det ene – vitsen i drømmen – er at konseptmodelldesignerne ikke alltid er dem som får siste ordet for hvordan sluttproduktet skal se ut eller fungere. Når det gjelder sykler, kunne de fx med massive dekk OG aluminiumsramme og støtdempere både vært lettere og mer behagelige å bruke enn syklene på 1970-tallet, og de ville vel også vært mye mer driftssikre. Du ville ikke latt sykkelen stå i måneder av gangen hvis det ikke var for de hyppige punkteringene.

    På den annen side var det jo ikke det sykkelfaglige som gjorde at jeg våknet så brått av denne drømmen. Det var mer følelsen av et skjult budskap – en kode – i denne engelske setningen. Enkelt sagt at dette er en veldig rar setning – med flere ord og uttrykk jeg aldri har brukt – og som derfor virket fremmed for meg som drømmer og tolker.

    At det sammensatte uttrykket «conceptual model designers» uten komma eller punktum mellom ordene bare ga 3 treff i Google før jeg postet denne bloggsaken, forteller meg også at vi ikke snakker om bearbeiding eller oppgulp fra Wired eller noen andre hippe nerdepublikasjoner.

    • Ulf
    • Posted 9. september 2008 at 8.17
    • Permalink

    Eg ‘ikkje sikker på k’a det biblioteket het. Lenge siden eg leste om det, og eg heller har ikkje lest så mye Sandman, ærlig talt..

    I alle fall kom eg nettopp over en annen drømme-blogg, og fikk bare lyst til å (litt usaklig) nevne ‘an her så vidt… :) http://forninepounds.blogspot.com/2008/08/strange-dreams.html


Legg igjen en kommentar

