Hopp over navigasjon

Hvit idyll på sjøsiden av Østbanehallen.
Hvit idyll på sjøsiden av Østbanehallen.

Etter en Strongbow og en bedre middag med moderen på Kristiania i ettermiddag, var jeg utenfor for å nyte en sigarett i sprengkulda før gaveutvekslingen. Siden alt var så postkorthvitt og dekket av julesnø, knipset jeg først disse bildene.

Så kom det et menneske gående som knapt hørbart sa «jeg vil bare hjem». Da jeg spurte hvor hun bodde, stanset hun opp litt. Hun så ekstremt forfrossen ut, og ganglaget røpet at hun brukte opiater. Hun kom enda litt nærmere, og jeg holdt en arm rundt på ryggen hennes, strøk den opp og ned. Hun lente hodet sitt mot mitt. Jeg kunne høre at hun gråt en skvett. Lavt, men like fullt gråt. Det gjorde henne enda mer menneskelig for meg. Vi er jo opplært til å bare forvise henne til et bakrom i sinnet, til det bakrommet der det som skjer med henne liksom ikke angår oss andre.

Fordi hun allerede var sterkt nedkjølt, og derfor sikkert ikke tenkte klart, sa jeg flere ganger til henne at hun måtte komme seg inn et sted. Har du et sted du kan gå? Du må ikke legge deg ned eller sette deg ute, for da er det ikke sikkert at du våkner opp igjen.

Jeg håper det er et sted hun og andre kan gå og få varmen i seg. Vi kan ikke være så strenge at vi lar henne dø bittelille julaften til skrekk og advarsel for oss andre.

  1. Pent skrevet. God jul

  2. Du er god med ord og til å formidle stemninger. Dette ble jeg rørt av. Klem M

  3. Mette og Reynolds, takk for gode ord. Det føles naturlig å skrive om det når det bare skjer sånn, uten at man engang oppsøker det.

    Kanskje kan førstesiden på http://www.dinlokalavis.no/ eller den vesle bloggen min med tiden føre til at ting blir litt bedre?

  4. Meget bra post Torstein. Meget bra.


Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.