Skip navigation

Karl Ove Knausgård beskrives i «Jeg og Knausgård» som besitter av «en kombinasjon av selvtillit, smarthet og dumhet som gjorde at de kunne sitte og velte ut alle de der meningene sine» i studietiden han angivelig delte med den anonyme bloggersken.

Jeg liker dårlig mennesker som liksom skal finne opp hjulet og erklære for allverden at de har klart å sette ord på noe som ingen tidligere har greid å sette ord på, og kanskje særlig når de samme menneskene bejubles over en lav sko for denne fantastiske presisjonen og begrepsbruken.

For hva er egentlig forskjellen på Buffé-Lines «selvtillit, smarthet og dumhet», og det noe mer etablerte begrepet dristighet? Eller dumdristighet, om du vil vektlegge noe som får svært uheldige konsekvenser, eller bare at du syns vedkommende er skikkelig dum?

Men tilbake til overskriften min her: «Jenta som sa fra om noe hun tenkte». Det er veldig bra å si fra om ting man tenker, og ofte er det jo nettopp dette som starter samtaler rundt bordene. At man både tør å si fra om tanker, faktisk gjør det og i tillegg har hatt et minimum av selvsensur i forkant: Det er ikke alt som er verdt å dele.

Og det er jo en eldgammel klisjé at jenter ofte føler de må ha lest pensum og ti ganger mer for å kunne uttale seg om noe som helst, mens gutta plumper mer rett uti det. Og for dem som sitter med tanken at gutta gjør dette fordi de «er dummere»: Nei, de gjør det mest sannsynlig fordi de har lært seg til en annen måte å lære på. Å være mer aktive i forhold til lærestoffet, enten vi snakker om skole, universitet eller andre kunnskapssammenhenger.

Og fortsatt til overskriften: Den anonyme bloggersken «Buffé-Line» har jo nettopp sagt fra om noe hun tenkte. Og det er kjempebra! Det er blitt en til tider meget interessant diskusjon på bloggen hennes om lesningen av Min kamp. Og at lesningen og skrivingen om lesningen blir så person- og biografifokusert, sentrert om det levde livet og ikke det litterære, det er også særdeles interessant nettopp fordi Karl Ove Knausgård selv har valgt en så blandet sjanger, med sin angivelig svært så selvbiografiske romanserie.

Så nå sitter de, da, vesentlig godt voksne damer som alle har studert i Bergen, og venter på bindene, kapitlene og avsnittene der Knaus muligens beskriver dem. Og deres møte. Eller har glemt deres viktige samtale rundt et bord på Ugla, Garage eller Kvarteret. Kanskje leser han til og med denne bloggen?! Ka-anskje kommer Kongen..

PS: Det skal forøvrig være en egen avlegger av dette ordskiftet på Facebook, for de riktig umettelige. Og i Dagbladet.

Min kamp, Karl Ove Knausgård

5 Comments

  1. Jeg hører til dem som rett og slett ikke skjønner det der med Knausgård overhodet, jeg…

    • Vidd
    • Posted 7. januar 2010 at 19.19
    • Permalink

    Vel, la meg forsøke å forklare.

    Folk, og da særlig kvinner, elsker å lese om folk. Det sier alle journalister og forelesere i journalistikk. Og Norge er et land som elsker publikasjoner som Se & Hør og VG, som altså har nok kjøpere til å komme ut hver eneste uke, noen faktisk hver eneste dag.

    Menneskene har altså er sladderbehov som er formidabelt. Og store grupper av leserne av biografiske bøker og romaner leser dem for å finne ut om det står noe om dem selv der, eller noen de kjenner.

    I tillegg elsker norske kvinner å lese de bøkene absolutt alle andre leser akkurat samtidig. Det er derfor vi har bokklubber. På grensen til ufyselige for menn, med sine feminine vervepremier og perspektiver, men altså fortsatt svært populære.

    Når alt dette er sagt, må det legges til at leserne ingenlunde er identiske med forfatteren, og at det jeg har lest av Knausgård til nå faktisk er meget bra.

    Kunne sagt mye mer om selve bøkene, men det får bli til en annen bloggpost.

  2. Litt artig at du etterlyser en diskusjon om det litterære aspektet ved bøkene når du selv ikke går inn på dem. ;) I alle fall leser jeg deg sånn – en anerkjennelse av behovet for å si hva man tenker, samtidig som du diskrediterer det i siste avsnitt. Jeg skjønner ikek hva hva du er ute etter – hva er det? Jeg syns det er morsomt å diskutere dette, også med folk som mener noe annet enn meg, men det er vanskelig når jeg ikke forstår hvor du vil. Kanskje jeg oppfatter deg som vrangere enn det du mener å være?

    Jeg var en av dem som skrev at Knausgård ikke ser seg selv. Jeg mente vel omtrent det Ondekvinner skrev i en senere kommentar – at han nettopp ikke kan det, ikke ordentlig (selv om Knausgårdpersonen i bøkene er manisk opptatt av hvordan andre oppfatter ham), og at det er morsomt å lese et utenfraperspektiv.

    At bøkene er sladder er det jo fritt opp til deg å mene. Det er et ord med sterke negative konnotasjoner. Jeg kan ikke se hvorfor det å være interessert i hvordan andre mennesker tenker og strever skulle være noe uedelt. Går ikke det rett til kjernen på et grunnleggende spørsmål, da? Hvordan er det å være menneske, hvordan er vi mennesker?

    • Vidd
    • Posted 7. januar 2010 at 20.22
    • Permalink

    Hei, Strekker!

    Jeg tror vi snakker forbi hverandre hvis du føler at jeg kaller Min kamp for sladder.

    Jeg skjønner heller ikke helt hva jeg er ute etter, så du får lese meg med det i bakhodet. Mitt bakhode har forøvrig feber.

    Kanskje å si noe om resepsjon i sosiale medier?

    Jeg tror ikke jeg egentlig etterlyser det litterære aspektet ved bøkene, i alle fall ikke her? Det får man jo til fulle annetsteds.

    Gleder meg som en unge til å lese resten av mursteinserien, jeg. (Håper det var klargjørende?)

  3. Da kan vi jo ta det opp en dag vi begge er feberfrie. Har nettopp hatt i meg noe tvilsom ibuprofen med slimstoppende middel (visstnok kjøpt i Islamabad), og begynner å føle meg litt bedre.

    Sladderpåstanden leste jeg ut av den kommentaren du skrev over her, men da misforsto jeg visst. Syns bok tre var slapp, men gleder meg til resten. God bedring!


Legg igjen en kommentar

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.